Jakpak to asi celé začalo?

Na úvod pár faktických informací. Marie Kondo a její tým lidí vytvořili společnost zvanou KonMari Media, která zajišťuje nejen zastupování MK a propagaci jejích knih. KonMari Media zaštiťuje také aktuálně 345 konzultantů po celém světě. Pořádají semináře pro nové konzultanty a další a další PR aktivity související s Marií Kondo a KonMari metodou. Na webu KonMari.com najdete spoustu krátkých inspirujících videí a fotek, pořízených přímo v domácnosti samotné guru této metody.

 

KonMari tým stále častěji dostával dotazy a e-maily typu, kde bych mohla pořídit ty misky a talíře apod., které jsou na této fotce. Odkud je váza xy? Kde seženu tyto krémové úložné boxy? Někteří lidé jsou totiž inspirováni nejen skvělými knihami, ale úžasnými japonskými minimalistickými předměty a vychytávkami, které na vás dýchnou z každé fotografie. A tak KonMari tým posunul marketingovou strategii a rozhodli se založit e-shop. Setkala jsem se s velmi odmítavou reakcí řady lidí a s různými ne zrovna pozitivně naladěnými články obviňující Marii Kondo, že prodává předražené věci a že se naprosto odcizila základům KonMari filozofie. Zajímá vás můj názor?

 

KonMari metoda se nerovná minimalismu

Za prvé Marie Kondo nikde nepublikovala, že pouze předměty zakoupené na jejím e-shopu jsou ty, které někomu přinesou radost. To si každý určuje sám.

Za druhé. Marie Kondo je nejen úspěšná spisovatelka, ale také podnikatelka. Proč to řadu lidí tak dráždí, že rozšiřuje své podnikatelské aktivity? Chápu, kdyby třeba prodávala sexuální hračky Made in China, byla by to dost zvláštní… Ale takhle? Ano, uznávám, výrobky, které propaguje jsou dražší, protože se často jedná o velmi kvalitní japonské designové výrobky. Viz např. tento dřevěný výrobek.  Je to naprosto v souladu s myšlenkou vědomého nakupování podpořit lokální výrobce a originální designéry.

Za třetí je naprosto svobodnou volbou každého člověka si pořizovat předměty, na které rozpočtově stačí. Marie Kondo má velkou řadu fanoušků z řad úplně běžných lidí až po horní příčky sociálních žebříčků. Nevidím v tom problém. KonMari konzultanti rozhodně neobdrželi instrukce, že by měli propagovat výrobky z KonMari e-shopu v rámci konzultací…

Konmari filozofie hledá cestu k radosti

Dalším velmi častým nepochopením KonMari filozofie, je přesvědčení, že KonMari se rovná minimalismu. (O častých KonMari mýtech píši také v tomto článku.) Ano, souvisí s ním, třídění nás obecně vede ke snížení počtu věcí, ale osočení, že MK doporučuje mít v nějaké kategorii omezený počet věcí jako např. maximálně 30 knih v knihovně nejsou pravdivá. V KonMari metodě jde hlavně o obklopování se věcmi, které nám dělají radost a kolik takových předmětů bude, to si každý definuje sám.

 

Velmi zarážejícím byl pro mě například tento článek, který je plný chybných interpretací a dezinformací. Dost mě udivilo přirovnání KonMari filozofie k sterilnímu minimalismu. Jak je více než patrné z její druhé knihy Žít s radostí, která je plná ilustrací – Marie Kondo doporučuje umístit drobné předměty a obrázky kamkoli se vám zamane – do šuplíků, obrázky na stěny skříněk. Vzpomínám si na příběh jedné klientky, o které nám vyprávěli na semináři pro KonMari konzultanty.  Uváděli jako velmi originální příklad umístění předmětu sošky Budhy do lednice. A tak pokaždé, když si tato žena otevřela lednici, měla hned lepší náladu. Jde o hravost a radost, se sterilitou to nemá nic společného !

Takže nechť si každý udělá svůj názor, ale můj je takový, že celá hysterie kolem e-shopu Marie Kondo je vcelku nafouknutou bublinou a že se nic tak popuzujícího a rozporujícího KonMari metodu neděje. KonMari filozofie jde nadále krásně ruku v ruce s minimalismem, zero-waste, vědomým nakupováním a obecně řečeno vědomým životem. Pokud jste dočetli až sem, děkuji za pozornost a pěkný den přeji .